Hof ter Borght leeft!

Je kan er in Westmeerbeek niet naast kijken. Het kasteel van Hof ter Borght, dat eigendom is van de Luxemburgse firma Immobilière Beaumont/Soludec, staat helemaal in de steigers.
De eigenaar is gestart met grote restauratiewerken om het gebouw een nieuwe bestemming te geven. Eerst worden de daken en gevels onder handen genomen.

18 ha park erbij

In 2016 kregen de gemeente Hulshout en vzw Kempens Landschap het parkdomein achter het kasteel in erfpacht voor een periode van 54 jaar. Onze gemeente kreeg er in één klap 18 hectare groene publieke ruimte bij, een absolute meerwaarde voor natuurliefhebbers en recreanten. ‘Vorig jaar zijn we gestart met de opmaak van een geïntegreerd natuur- en erfgoedbeheerplan voor het domein,’ weet CD&V-gedeputeerde en co-voorzitter van Kempens Landschap Peter Bellens. ‘Midden volgend jaar moet dat klaar zijn en daarmee kunnen we dan subsidies aanvragen voor de opwaardering van bos en park en de restauratie van de erfgoedelementen in het park.’

‘Dat zijn plannen op lange termijn, maar ondertussen zitten we niet stil,’ vult burgemeester Geert Daems aan. ‘Binnenkort wordt het pittoreske bruggetje al opgeknapt met een projectsubsidie van De Merode, prinsheerlijk platteland. Hof ter Borght heeft alles in zich om uit te groeien tot de westelijke onthaalpoort van het Merodegebied.’

Het park, dat jarenlang privédomein was, is nu voor iedereen toegankelijk en absoluut het ontdekken waard. Het onderhoud van het domein gebeurt door werknemers uit de sociale economie, de zogenaamde landschapsdokters, die hiermee belangrijke vaardigheden en attitudes opdoen waardoor hun kansen verhogen als ze gaan solliciteren op de reguliere arbeidsmarkt. Dat is dus nog eens een extra pluspunt.